HomeSponsoren

Onze projecten

Steun onze stichting en sluit je aan als sponsor. Zo ga je niet alleen voedselverspilling tegen, maar help je ook je medemens.

Onze projecten

De Buurtwagen

Stichting SoGoed streeft naar een uitbreiding van het Buurtkastjesinitiatief in de vorm van een Buurtwagen. Deze Buurtwagen functioneert als rijdende winkel waarin producten worden verkocht die niet meer in supermarkten terechtkunnen. Onder deze producten vallen producten die over de houdbaarheidsdatum zijn, maar nog wel te gebruiken zijn voor consumptie, producten met beschadigde verpakkingen of producten die overblijven door overproductie. De prijzen liggen bij de Buurtwagen rond de 30 en 50 procent lager dan in gewone winkels. Zo hoopt de stichting voedselverspilling tegen te gaan en buurtbewoners een handje te helpen. Het is de bedoeling dat de Buurtwagen geen vaste route rijdt, maar iedere dag in een andere wijk opgesteld staat. Iedereen mag gebruikmaken van de Buurtwagen.

Voor de producten is de Buurtwagen afhankelijk van giften van bakkers, supermarkten, fruit- en groentetelers, groothandels en voedselproducenten. Wilt u ook leverancier worden van SoGoed?  Wij komen graag met u in contact. Wilt u doneren om de realisatie van dit project mogelijk te maken? Klik dan hier.

De boodschappenkar

Omdat de Buurtkasjes misschien niet altijd om de hoek staan, heeft Stichting SoGoed de Boodschappenkar in het leven geroepen. Met deze tuktuk gaat de stichting in de wijk op zoek naar boodschappen die bewoners kunnen missen. Deze boodschappen worden vervolgens met de Boodschappenkar over de Buurtkastjes verdeeld, zodat mensen buren die het nodig hebben altijd iets mee kunnen pakken.

Het Buurtkastje (Little Free Pantry)

In het Buurtkastje kunnen buurtbewoners die wat minder te besteden hebben levensmiddelen ophalen. Buurtbewoners die iets kunnen missen kunnen hier juist producten achterlaten. Dit kunnen producten zijn als koekjes, frisdrank, pasta, zeep, etc. De voornaamste voorwaarde is dat de producten goed en ongebruikt moeten zijn. Het staat iedereen vrij iets achter te laten of mee te nemen, of misschien een product te ruilen. Het kastje kan overal geplaatst worden en op die manier ook een ontmoetingsplek vormen voor buurtbewoners. Het Buurtkastje vormt niet alleen een manier om voedselverspilling tegen te gaan, maar helpt ook mensen die het wat minder breed hebben. Daarnaast worden de kastjes gemaakt in een sociale werkplaats, waar mensen met psychische problemen een leerwerkplek wordt geboden.