Buurtkastjes in Purmerendse flat een succes!

In begin mei werden er op initiatief van de bewonerscommissie SoGoed Buurtkastjes geplaatst.

May

De opening.

Weet u het nog? Op 8 mei jongstleden opende burgemeester Ellen van Selm twee SoGoed Buurtkastjes in de flat in de Rudolf Garrelsstraat in Purmerend. Het was een drukbezochte en feestelijke opening. Naast de bewoners van de flat waren er tal van mensen uit de buurt, van de gemeente Purmerend en van verschillende organisaties zoals Intermaris en Clup Welzijn. Voor iedereen was er gratis ijs, een drankje en lekkere hapjes. Speciaal voor de kinderen was er een springkussen. Diverse media was ook aanwezig bij de opening en in de dagen erna verschenen er leuke berichten in de krant op de sociale media.

Samen delen.

De Buurtkastjes hangen er nu ongeveer drie weken. En met succes. De bewoners van de flat weten de Buurtkastjes goed te vinden. In het begin was het voor iedereen even wennen maar al snel werd het duidelijk wat de bedoeling van het Buurtkastjes is. Het samen delen van boodschappen lukt steeds beter. Regelmatig staan er deelboodschappen in de kastjes en komen mensen producten brengen of halen.

Het SoGoed Buurtkastje in de hal van de flat.

Buurtkastjes in heel Nederland.

In heel Nederland zijn er Buurtkastjes te vinden. Steeds meer mensen doen mee met de beweging 'Liever delen dan verspillen'. In de Buurtkastjes worden boodschappen met elkaar gedeeld. Hierdoor wordt voedselverspilling voorkomen, helpen we een ander die het goed kan gebruiken en wordt er samengewerkt om een meer sociale buurt te krijgen. De Buurtkastjes staan op diverse plekken. In tuinen, bij kerken, in wijkcentra en in een zorgcentrum. En nu dus ook in een flat in Purmerend. Mooi om te zien dat het ook in de flat werkt om samen een Buurtkastje te hebben.

Menstruatieproducten.

Binnenkort zijn er in de flat-Buurtkastjes ook menstruatieproducten te verkrijgen. Het kopen van deze producten is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend als we soms denken. Je moet er maar het geld voor hebben. En als je dat niet hebt dan zoek je creatieve oplossingen en gebruik je bijvoorbeeld toiletpapier of je gaat het huis niet meer uit.

De stichting SoGoed draagt graag een steentje bij om deze producten voor iedereen toegankelijk te maken. Vandaar dat ook deze producten worden gedeeld in de Buurtkastjes.